چسب دوقلو

چسب دوقلو یکی از کاربردی‌ترین وسایلی است که هم در سطوح صنعتی و هم در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد. چسب‌های دوقلو که به چسب‌های اپوکسی (Epoxy glue) نیز شهرت دارند از دو قسمت تشکیل شده‌اند. هر یک از این قسمت‌ها در دو تیوب جداگانه قرار دارد و به همین دلیل به چسب دوقلو معروف هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمان خشک شدن چسب دوقلو با ما همراه باشید.

یکی از تیوب‌ ها حاوی رزین است و تیوب دیگر حاوی کاتالیزگر است. رزین درواقع ماده اصلی چسب است و نقش اصلی را در استحکام و سایر خواص چسب ایفا می‌کند. کاتالیزگر درواقع ترکیبی است که به رزین اضافه می‌شود و باعث می‌شود چسب استحکام پیدا کند و یا به‌اصطلاح عامیانه خشک شود. هر چقدر میزان کاتالیزگر بیشتر باشد چسب در مدت زمان کمتری خشک می‌شود.

مشخصات چسب دوقلو

مواد اولیه چسب دوقلو اپوکسی میباشد به همین دلیل دارای مشخصات خوبی بشرح زیر بوده و در حال حاضر نیز چسب های اپوکسی بهترین چسب های موجود در دنیا می باشند.

قدرت چسبندگی بالا
عدم تغییر حجم چسب که باعث جلو گیری از تغییر شکل قطعه چسب خورده میشود
پس از خشک شدن عمر بسیار طولانی دارد
پس از خشک شدن قابلیت سنباده خوری و اره شدن دارد
مقاومت حرارتی بیشتر نسبت به تمام چسبهای موجود
قابلیت انبار داری طولانی قبل از مصرف
قدرت چسبندگی خوب در آب و محل های مرطوب

مهم اینکه حتی شما می توانید چسب را مخلوط نکنید و قسمت A چسب را به یکطرف قطعه و قسمت B را به طرف دیگر بمالید و قطعات را بروی هم قرار دهید. این مزیت و مدت زمان خشک شدن چسب دوقلو تنها در چسب دو قلو پترولاک وجود دارد که باعث می شود کارخانجات به راحتی از چسب پترولاک استفاده کنند.

زمان لازم تا کاربری

بعد از اینکه چسب مخلوط شد قبل از اینکه گرم شود بلافاصله به محل بمالید و از تکان دادن محل در حال چسبیدن خودداری کنید و به مدت ۵ دقیقه با دست ثابت نگه دارید بعد از ۵ دقیقه می توانید دست خود را بکشید ولی از فشار دادن قطعه اجتناب کنید زیرا زمان خشک شدن نهایی و کامل شدن پیوند مولکولی چسب پترولاک ۳ الی ۲۰ ساعت می باشد و باتوجه به فشار وارده می توانید ۵ دقیقه الی ۲۰ ساعت بعد از عمل چسباندن از قطعه مورد نظر استفاده نمایید .
مثلا در چسباندن لوله آب باید ۳ الی ۲۰ ساعت بعد از عمل چسباندن شیر فلکه اب باز شود
(توجه شود چسباندن چسب چسب پترولاک بر روی چسب قبلی قدرت آن را کم می کند و باید محل را دوباره تمیز کنید )

قابلیتهای چسب دوقلوی

قابلیت تراش خوری و سنباده خوری با تحمل حرارتی ۱۳۰ درجه و شوک حرارتی ۲۱۰ درجه سانتی گراد با رنگ بی رنگ در لایه نازک و رنگ شیری در لایه لاستیک می باشد روی چسب پترولاک را بپوشانید.

چسب دوقلوی پترولاک برای مصارف زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

  • فلزات
  • پلاستیک
  • ABS
  • PVC
  • سنگ، چوب، سرامیک، چینی و…
  • با تحمل حرارتی ۱۳۰ درجه سانتیگراد مناسب جهت ترمیم و چسباندن سیلندر و کارتل روغن اتومبیل، تانکرهای فلزی و پلاستیکی حاوی آب، اسید، حلال و مواد شیمیایی

مکمل های چسب دوقلوی پترولاک

نوار فایبر گلاس در لوله های مانند لوله پتروشیمی استفاده می شود که باعث می شود سطح لوله همچون بتن محکم شودو نیز مانع از خوردگی و نشت می شود ۲-براده آهن ریز دانه که باید حین مصرف به قسمت B چسب پترولاک اضافه شود.

نکات مصرف چسب دوقلوی پترولاک

۱. محل باید خشک، تمیز و عاری از هرگونه رنگ و چسب باشد.
۲. ترکیب از لحاظ حجمی و وزنی مساوی است. اگر به زمان بیشتری نیاز دارید و در موارد آب بندی یا گاز بندی از هاردنر کمتر استفاده کنید. جزء قرمز رنگ، هاردنر (خشک کن) محسوب می‌شود.

۳. دو جزء باید سریعاَ مخلوط و بلافاصله استفاده شود. (۱۰ثانیه)
۴. تا زمان خشک شدن از تکان دادن قطعات خودداری شود.
۵. در مورد پلاستیک و نشتی، بهتر است بعد از ۲۴ ساعت تحت فشار قرار گیرد یا فلکه آب باز شود. در صورتی که عجله دارید، می‌توانید محل مورد نظر را تا ۷۰ درجه سانتیگراد، به مدت ۲۰ دقیقه حرارت دهید. (مثلاَ با سشوار)
۶.  چسب دوقلوی پترولاک می‌تواند هر نوع فلز را با تحمل باور نکردنی ۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع به صور دائمی بچسباند.
۷.  چسب دوقلوی پترولاک می‌تواند دو قطعه تسمه آهنی را طوری بچسباند که آهن خم شود ولی محل چسبیده، جدا نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *